úterý 6. srpna 2013

Erlend Loe - Doppler


Po příjemném hledá v knize Naivní. Super. jsem se rozhodl pustit se do dalšího díla Erlenda Loe a to s velkým očekáváním!
Kniha Doppler vypráví příběh hlavního hrdiny Dopplera, který má rodinu, 2 děti, pěkný dům a obří přirození. Zkrátka asi vše co si může muž v jeho věku přát. Spokojený a zabezpečený život. Avšak jednoho dne se díky naprosto bezvýznamné událost - pádu z kola - věci změní. Respektive Doppler a jeho hodnoty se změní. Rozhodne se odstěhovat se do lesa, kde má výhled na část Osla. Zde stanuje a jednoho dne zabije losici. V této chvíli se na scéně objevuje Dopplerův nový přítel - její mládě, které Doppler pojmenuje Bongo. Doppler na tomto místě přemýšlí o hodnotách. O tom co měl, ale teď nechce. O tom co mu lezlo krkem a o tom co je mu teď najednou jedno. O lidech, které nenávidí a proto se rozhodl být sám, protože mu to přijde správné. Sledujeme myšlení hlavního hrdiny a odhalujeme co považuje za správné a co za špatné. Odhalujeme jeho hledání životní pravdy a hodnot. V příběhu se objeví i další více než zajímavé postavy, které zasahují do Dopplerova života v době stanování.
Kniha je jednoduše napsaná a dobře se čte. Nemá moc stránek a dokážete ji zhltnout za poměrně krátkou dobu. Jediná věc, kterou musím vytknout a která se mi na knize nelíbila byl příběh jako takový. Muž si způsobí otřes mozku po pádu z kola a zahodí všechno co budoval a tráví každý den s losem, kterému zabil matku a podobné věci, které mi jaksi...nepřijdou úplně reálné. Na druhou stranu, ale neříkám, že se to nemůže stát. Koneckonců na to vám může stačit jedna z Dopplerových teorií o tom, že Norové jsou divní. Pochopitelně ale tuto tézi rozvíjí trochu rozsáhleji. To je jediná věc (a řekl bych že poměrně důležitá), která mi kazí dobrý dojem z knihy. Možná mi to ale přijde nereálné, protože prostě nejsem Nor.
Je to kniha pojednávající o důležitých, zajímavých a aktuálních věcech, ale v (pro mě) trochu nereálném příběhu. Když vezmu klady a protiklady, převažuje u mě spíše to dobré a knihu určitě mohu doporučit.
***

Žádné komentáře:

Okomentovat