čtvrtek 16. října 2014

Mons Kallentoft - Zimní oběť

Úplnou náhodou se mi do ruky dostala další severská detektivka. Kniha Zimní oběť od švédského spisovatele Monse Kallentofta, který pochází z Ljungsbro nedaleko Linkopingu. Pracoval v reklamě, jako novinář a od roku 2000, kdy mu vyšla první kniha a získala ocenění nejlepšího debutu, píše knihy. Nejvíce se proslavil sérií knih o detektivce Malin Forsové, která má nyní celkem sedm titulů. U nás vyšly knihy Zimní oběť, Letní smrt, Podzimní vražda, Jarní mrtví a Páté roční období.Kromě toho byla přeložena také kniha Food Junkie - Posedlý jídlem. Mons Kallentoft je totiž vášnivý jedlík a patří mezi 50 porotců, kteří vybírají nejlepší restaurace na světě. 
Kniha Zimní oběť je první ze série Malin Fors. Autor nás zavede do svého rodného města v tuhé zimě, kdy lidé pokud možno nevychází z domu a zamrzá topení. Jednoho dne ráno je objeven pověšený muž na opuštěném stromě. Je nahý, tělo má zničené a vše nasvědčuje tomu, že o sebevraždu nejde. Malin a její kolegové se pouštějí do pátrání po vrahovi, který se ukrývá ve tmě. Snaží se rozmotat zamotané klubko osob, které by s vraždou mohli mít něco společného a chvíli se zdá, že případ zamrzne na bodu mraz. Nebo spíše někde okolo mínus třiceti. Zima bude tuhá a vypadá to, že tajemný stín se svou prací ještě neskončil.
Kniha je poměrně obsáhlá (cca 440 stran) a objevuje se v ní hodně postav. Čímž vás nechci odradit, protože to není nic co by kazilo dojem knihy. Naopak. Děj je promyšlený, zajímavě se vyvíjí a autor do něj zasazuje ještě víc. Zvláštním, specifickým jazykem popisuje své rodné místo a stejně poutavě s situace, které se v knize odehrávají. To pro mne byl jeden z nejlíbivějších faktorů knihy, krátké a vystihující věty plné nejzvláštnějších spojení. Jediné, co mi vadilo byl fakt, že jsem v knize postrádal akčnost. Obecně jsem byl ale velmi příjemně překvapen. Kdybych byl hodně odvážný, přirovnal bych některé prvky k J. Theorinovi (místo, kde vyrůstal, knihy rozdělené na roční období, osudovost), ale možná jen přeháním. Udělejte si názor sami a rozhodně dejte M. Kallentoftovi šanci.


2 komentáře:

  1. Znie to dobre! ... moja skúsenosť so severskými detektívkami je podobná - málo akčnosti..ale v konečnom dôsledku to malo dobrú atmosféru a aj tak sa mi to páčilo. Podľa mňa práve preto sa tento typ detektívny dobre číta v zime, doma pod dekou, keď je človek veľmi lenivý a spomalený :D

    OdpovědětVymazat
  2. Ten, kto dnes číta toto svedectvo, by mal osláviť so mnou a mojou rodinou, pretože to všetko začalo ako vtip pre niektorých ľudí a iní hovorili, že to nie je možné. Volám sa Juraj Kamensky a som z Bratislavy, ale s manželkou sa sťahujem do Chicaga. Som šťastne ženatý s dvoma deťmi a krásnou ženou. Niečo hrozné sa stalo mojej rodine, stratil som prácu a moja žena opustila dom, pretože som sa nemohla starať o seba a o potreby rodiny. a jej deti v tomto konkrétnom okamihu. Podarilo sa mi deväť rokov, žiadna žena, ktorá by ma podporovala, aby som sa o deti dobre starala. Snažím sa poslať testovaciu správu mojej žene, ale ona blokovať ma z rozprávania s ňou sa snažím hovoriť so svojím priateľom a jej rodinnými príslušníkmi, ale stále viem, že by mi mohol pomôcť a ja som bol podanie žiadosti neskôr toľko spoločnosti, ale stále to urobili Nevolajte ma, kým neprišiel verný deň, že nikdy nezabudnem v mojom živote. Keď som sa stretol so starým priateľom môjho, ktorému som vysvetlil všetky moje ťažkosti a povedal mi o skvelom mužovi, ktorý mu pomohol získať dobrú prácu v Coca cola spoločnosť a on mi povedal, že jeho kúzlo koliesko, ale ja som človek, ktorý nikdy neverí v kolieskach kúzla, ale ja som sa rozhodol dať mu vyskúšať a jeho meno je Drosagiede on ma poučil a ukázal mi, čo mám robiť v týchto troch dňoch obed spell.I sledovať všetky pokyny a robiť to, čo ma požiadal, aby som sa dobre. uistil sa, že všetko šlo dobre a moja žena ma opäť uvidí po skvelej práci Drosagiede. Moja žena mi zavolala s nevedomým číslom a ospravedlnila sa mi a povedala mi, že mi naozaj chýba a naše deti a moja žena sa vracajú domov.a po dvoch dňoch Spoločnosť, ktorej som poslala svoj uznávací list, teraz som manažérom spoločnosť Paragon tu v USA. Odporúčam vám, ak máte nejaké problémy, pošlite správu na tento e-mail: {doctorosagiede75@gmail.com} alebo čo mu dáte na +2349014523836 a dostanete najlepší výsledok. Vezmite veci za samozrejmosť a bude vám odobraté. Prajem Vám to najlepšie.

    OdpovědětVymazat